BUCURESTI


Med sine over 2 millioner innbyggere er Bucuresti ifølge FN sitt Habitatkontor den byen i Øst-Europa som har vokst mest siden 2000. Bare Moskva og St. Petersburg gjennomgår en større befolkningstilvekst. Det er fortsatt rimelig å være turist i Bucuresti og byen er i ferd med å bli en internasjonal underholdningsmetropol av format.

I 2011 hadde byen 2,1 millioner utenlandske turister. Dette er mer enn Athen, Milano, Venezia og Rio i samme periode. Revitaliseringer av GAMLEBYEN i Bucuresti er det siste trekkplasteret i den rumenske hovedstaden.

Fornøyelsespark

Badeland

Hva skjer i Bucuresti

Bucuresti var på 1920-tallet lekegrind for Europas rike og adelige. Mye har skjedd mellom da og nå. - Utlendinger som har vært i Bucuresti for første gang kan komme hjem og fortelle at byen er vakker, spennende og storslått - og sjarmerende kaotisk. Eller de kommer hjem og sier at byen er en av de mest forvirrende og kontrastfylte storbyene de har besøkt noen sinne.

Mest sannsynlig sier de begge deler. Det er ikke vanskelig å dele oppfatningen om at Bucuresti både er rotete og vakker samtidig. Som de fleste andre hovedsteder. - Bucuresti er en en svært sjarmerende og kaotisk storby som du ikke kan forholde deg likegyldig til. Bucuresti er inntrykksmessig et trøkk i ansiktet på både godt og vondt.

Den beste måten å se Bucuresti på for første gang, er å få en innfødt til å vise deg rundt. Og unngå å bruke bil da trafikken er kaotisk. Tunnelbane | METRO | er det raskeste fra punkt a til punkt z. 2 ½ millioner bor i byen og like mange er innom sentrum daglig for å handle eller jobbe – eller prøve lykken. Eller havne i det motsatte.

Bucuresti er Romania i et nøtteskall , en internasjonal smeltedigel sementert inn med rumenske rammer. Løshunder, skurker i dress og utarmede tiggere, liksom - tiggere og luringer, med tett bileksos  og en klam varme på sommerdager. Samtidig store og luftige avenyer, små innsjøer, flotte 1920-bygninger og et sett av flotte museer, store og grønne parklommer, et hektisk natteliv, flotte varehus og et oppkomme av gode restauranter. Gateteater, demonstrasjoner og østeuropeiske gatemusikanter som fargeklatter i en tilsynelatende utvasket menneskemasse gjør inntrykket komplett.

I Bucuresti er de rike enda litt rikere, de fattige enda litt fattigere og de moderne enda litt mer moderne enn landet ellers. Det piper i mobiltelefoner på hvert gatehjørne, mens de utslåtte sover i trappeoppgangene rett ved. I hovedgatene ruller luksusbilene som jappenes penisforlengere, mens en koloni fattige bor i kloakk - rørene under de samme gatene. I Bucuresti bor Presidenten og kjendisene, her er Parlamentet og her kommer de arbeidsledige som ikke får jobb i fjellandsbyen. Det som ikke fungerer ellers i landet, fungerer muligens i Bucuresti. Det som ikke kan skaffes ellers i landet, finnes muligens i Bucuresti. Ingen i provinsene sier de liker Bucuresti og ingen i Bucuresti liker provinsene. Men alle er avhengige av hverandre.

Stalinistiske betongblokker sopper opp i utkantene, mens kvartaler med ærverdig arkitektur har blitt stående urørte  i sentrum, lett dandert med nykomne bankpalass og hoteller i glass.  Bucuresti er en flytende urban betasuppe der du må vite hvilke biter du vil plukke opp og fortære.

Som turist ankommer du sannsynligvis Bucuresti via flyplassen Otopeni Henri Coanda Linternational eller jernbanestasjonen Gara de Nord. Begge steder fungerer bra, men har en del luringer i dekke av å være drosjesjåfører.

Otopeni flyplass Henri Coanda – 17 km utenfor byen - er i seg selv en moderne og velfungerende flyplass. Den er relativt liten og oversiktlig bygningsmessig. Personalet var typeeksempler på hvor tilfeldig servicebegrepet i Romania kunne være, men de siste årene har store deler av personalet blitt byttet ut etter hemmelige stikkprøver på service og korrupsjon. Resultatet er flere unge kontrollører med et noe annet syn på turisme og høflighet. I dag framstår Otopeni som en hvilken som helst annen moderne flyplass i Øst-Europa. Og møtet med Otopeni flyplass er trolig det mest vennlige offisielle møtet med Romania en turist kan forvente seg.Flyplassen fungerer som en profesjonell innfallsport for alle reisende inn og ut av landet. Website: www.otp-airport.ro

Et hotell som samarbeider med flyplassen er www.skygatehotel.ro .Dette fire - stjernershotellet ligger rett ved flyplassen og bringer gjester gratis til/fra flyplassen Det finnes langt flere billigere hoteller lenger inn mot sentrum og likevel ikke langt fra flyplassen. | www.tourneo.ro

Taxisjåførene angriper deg fortsatt i ankomsthallen og prisene er " variable "Tips: Se ut som du har vært her før og lat som om du vet hvor du skal, og har du en innfødt som møter deg, er alle problemer blåst. Og det går busser til faste priser til sentrum, og det finnes informasjons - boder der folk kan hjelpe deg. Og alle kan ha en god dag innimellom. For å rydde opp i dette taxikaoset har flyplassen gitt et selskap ved navn Euro Fly Taxi rettigheter til drosjeservice ved flyplassen. Det ble opptøyer da lisensen ble gitt. (  Navnet må gi assosiasjoner for engelsktalende) Men det hjalp ikke. Taximafiaen er like pågående som tidligere. Nå er lisensene lagt ut til trekning, og politiet har gjort razzia - men ryddig er det likevel ikke.

  • Velger du taxi skal ikke dette koste deg mer enn maks 100 ron, og man kan prute til det halve på en god dag. Klager på urimelig service eller lurerier kan rettes direkte til turistpolitiet på intern-telefon 3242 på selve flyplassen. Det er ikke sikkert det hjelper å ringe dit, men å si at du skal ringe dit vil sannsynligvis hjelpe.

Det finnes shufflebusser til faste priser til sentrum. Kommer du til landet med TAROM selges slike bussbilletter ombord i flyet. Har du godt med tid, er ekspressbussen 783 det beste og billigste. Den koster 6 NOK og bringer deg til de mest kjente stedene i byen på 40 minutter. Bussen har avgang hver 15 min fra 06 til 20:30. Billetter kjøper du i ankomsthallen. Buss er helt ok dersom du skal til GARA DE NORD eller ENHETSPLASSEN i sentrum.

Det går  ekspresstog fra Gara de Nord og nesten til flyplassen Deretter en liten minibuss ut til selve lufthavnen. Glimrende på dager da trafikken i Bucuresti er i stampe. HENRI COANDA EXPRESS kalles dette flytoget mellom GARA DE NORD og HENRI COANDA-FLYPLASSEN. Godt markert både på flyplassen og på jernbanestasjonen |  Spor 13 fra Gara de Nord .Pt koster en billett en vei ca 12 NOK | www.infofer.ro

INNEN BUCURESTI ER T-BANEN ELLER “METRO” DEN RASKESTE VEIEN Å TA SEG FRAM PÅ

Kommer du med et lavprisfly, lander du også nå på Bucuresti Otopeni.

BANEASA, ca 8 km fra sentrum er fra mars 2012 VIP-flyplass + CARGO-port. Flyplassen er liten og enkel, men nyrenovert fra mars 2012 etter å ha vært en mindre vakker sak i mange år.

Hovedjernbanestasjonen Bucuresti Nord eller Gara de Nord - et par kilometer nord for selve bykjernen, - men likevel i sentrum - er en sliten og gammel mammutbygning der det råder hektisk aktivitet i starten og slutten på døgnet. Billetter kjøpes enklest i billettlukene i avgangshallen, men et par reisebyråer finnes også som kan gi reisetips og skaffe overnatting.Du kan også kjøpe togbilletter via automatene på stasjonen, og online 24 timer før avreiser påwww.cfr.ro . Det første er greit hvis du er sikker på at du skal reise og ikke trenger bytte billetter - det andre krever en registrering online.

Har du dårlig tid så er det ikke vanlig å kjøpe billetter på togene av konduktørene, heller ikke på lokal tog. Kommer du i den situasjonen, kommer det et betydelig tillegg i prisen.

Ellers er stasjonen forsynt med flere spisesteder, kontantautomater for påfyll av refill til mobilen, kiosker,oppbevaringsrom for bagasje med vakter ( utgang til høyre når du kommer med tog - halvveis ut )og informasjonsluker. Den nye KFC - restauranten i den ene utgangen av stasjonen er Gara de Nords beste restaurant utseendemessig. Et par gode kaffebarer finnes også.

Formiddagen er den beste tida å ankomme på, da har man tid til å finne forbindelser videre eller sjekke hotelltilbud. Fraværet av anstendige offentlige toaletter er påfallende i hele Bucuresti, og Gara de Nord har også et forbedringspotensiale her..

McDonalds på stasjonen har et toalett diskret annonsert som vaskerom med en kode som fås på regningen. Det samme på KFC. Ellers er det et offentlig toalett like ved og en trapp ned - hvis man må. Her finnes man også siste velsignelsen for trøtte reisende. En god og moderne dusj til bruk for 20 ron.

Bucuresti Nord er tilholdssted for alle som skal reise langt med tog og for en del som ikke skal ut å reise -  og som ikke har noe annet sted å gjøre av seg. Forholdene har blitt bedre de siste årene, sikkerheten er bedret og det er ryddigere, men en rekke forholdsregler anbefales likevel:

  • Hold på sakene dine og reiser du alene, bli kjent med noen andre reisende som er i samme situasjon som deg. Skal du cashe penger fra en automat, sjekk at det ikke er noen som kan forsyne seg i nærheten. Igjen har det noe med å oppføre seg sikkert og ikke flagre rundt som en vandrende bankfilial.  Det er heller ikke lurt å vifte med den nye smartphonen eller andre verdisaker. Og dette gjelder hvilken som helst storby i verden , ikke bare rumenske Bucuresti.

  • Og som på flyplassen: Taxisjåførene kan lure deg ved å ta dobbeltpris. Gå ut av selve stasjonsområdet og ta en av taxiene i en av sidekvartalene. Det kan lønne seg økonomisk. Be om en cirkapris til der du skal og sørg for at taksometeret blir slått på.

Relativt rimelige hoteller rett ved GARA DE NORD: www.daspresident.ro | www.andyhotels.ro Se ellers www.tourneo.ro

what`s on

Send direktemelding til Romaniareiser.com

PÅ PLAKATEN

This is our main page