Red | WHEN IN ROMANIA: MANELE

MANELERRE

Manele er en musikkform på Balkan som er svært populær blant de store massene i Romania - og hatet av de som sier de har greie på musikk. Og noen til. Selv kan jeg ikke fordra manelemusikk, og jeg har skaffet meg flere innfødte uvenner ved å henge opp et MANELE FORBUDT-skilt i hagestua. Avgjørelsen kom da jeg begynte å skjønne de rumenske maneletekstene. Sammen med den halvt gråtkvalte og halvt trengende vokaliseringen var det avgjort.


Men jeg må bare medgi at manele fenger mange og at en rumensk bryllupsfest med maneleorkester får gjestene til å danse og ta av som ingen andre musikksjangre. I Romania. Man må bare akseptere at manele er rumensk folkekultur, om noe rufsete i opprinnelse.


Manele kan man også finne i lokale former i Bulgaria,Serbia, Albania og Tyrkia, men sjangerens kommersielle suksess er først og fremst på det rumenske markedet.Manele er en miks av disco, hip hop og listepop - og har et arabiske musikkbilde, - samtidig som manele er sterkt preget av sigøynermusikk og rumensk folkesang i framføringen. Representanter for begge disse siste formene avviser blankt at manele har noe med deres kultur å gjøre.


Det er litt vanskelig å forstå disse absolutte, finkulturelle og tekniske innvendingene når man hører musikken, men det er opplagt at profesjonelle musikere i Romania, både roma og rumenske, har et seriøst behov for å markere avstand til manelekulturen. De beskriver manele som forflatende og billig plagiatpop. Så igjen: Her er det rumensk både og.


Folk flest bryr seg likevel ikke om hva musikkakademikerne, undertegnede eller andre måtte mene. Heller ikke påstandene om at manelehitene er klippet sammen på en datamaskin i heimen til noen som ikke har annet å gjøre. Og med fullstending ignorering av musikalsk copyright. Det betyr lite. Manele selger. Og maneleartistene er mye rikere enn mange av sine kritikere i musikkbransjen.ANAF - den rumenske skattefuten - hevder også at de er blant Romanias dårligste skattebetalere. Uten at det virker som futen får gjort noe mer enn å konstantere forholdet.


Manele kan spores tilbake til tyrkiske kjærlighetssanger som fikk lokale versjoner i den rumenske provinsen da tyrkerne hersket i området på 1800-tallet. Manele i den moderne formen oppstod på slutten av 1980-årene og hadde sitt folkelige gjennombrudd på midten av 1990-tallet. Da hadde folk i en fattig bydel i Bucuresti sunget og brukt denne musikken så mye at omverdenen ville kjøpe den.


På gata ble den en musikalsk crossover blant sigøynere og fattige rumenere. Det var bare for de pengesterke i underholdningsbransjen å ta hele pakka i fanget. Og som sagt; manele selger som varme boller i Romania. Selv om altså mange ønsker denne musikken til et helt annet sted.
Selv 15 - 20 år etter gjennombruddet fnyser den musikalske elite og folk med utdannelse i Romania av manele - og musikkformen latterliggjøres ofte. Selv rockere og rappere har gått til kamp mot manele - sjangeren. Men arbeiderklassen og fattige ungdommer tar den fortsatt til seg på alle måter. Man har til og med lansert "manele reloaded" - nye versjoner av litt eldre maneleslagere.


Så populær er musikksjangeren at den har fått sin egne kanaler på TV i Romania. Tre i tallet på min kanalliste i alle fall. Kanalen Taraf er den mest sette og sender manele 24 timer i døgnet. Så de som ville forby manele i massemedia har tapt kampen, og TARAF kom som et direkte svar på at de store vanlige kanalene i lang tid har nektet å sende manele til folket.


Maneleartister har også hatt suksess i Frankrike og England, og noen av de ærverdige statskanalene har våget å invitere en eller annen maneleartist i etterkant av suksess i utlandet. Man blir helst profet i utlandet for man blir profet i hjemlandet Romania.


Uansett, musikkvideoene på manelekanalen TARAF er beviselig av det helt ubegripelig slette slaget , skodd over samme lest og er for utenforstående som flaue hjemmevideoer å regne. Småfeite gubber sitter med gullkjeder rundt halsen og sola i nakken i en eller annen snuskete bar - der de klynker fram såpeoperatekster - mens en eller flere pent brukte damer vrikker i bakgrunnen. Man må se det for å tro det. Vokalistene presser fram en halvt gråtende og halvt lidende stemme mens de forsøker vibrato. En feit BMW eller PORCHE parkert i kulissene er vanlig scenografi på disse videoene.


Manele har som nevnt tidligere blitt beskyldt for å være plagiatmusikk satt i system. Og uten tvil har rumenske maneleartister importert populære sanger fra Tyrkia og Hellas uten å be om noen som helt tillatelse og laget sine egne versjoner. Diskusjonen er uavsluttet.


Det mest kjente eksempelet i så måte er megahitten DE CE MA MINTI? ( Hvorfor lyver du for meg?) Dette var en direkte cover av en hit i Hellas av Despina Vandi og så utilslørt at Despina må ha røsket seg i sitt greske hår av ergrelse. Men andre eksempler er ikke vanskelig å finne. Både arabiske, tyrkiske og italienske pophits har passert den rumenske grensen helt tollfritt iført manele - cover. Sangene produseres ofte i små og enkle platestudioer og selges på gater og torg - eller som bilag i et populært ukeblad som ønsker å booste salget til folket


Manele brukes gjerne til selskaper, brylluper og begravelser. Da er tekstene gjerne tilpasset situasjonen. Ellers er det tekstene som kanskje er det mest utpregede med manele. Den ene lidelsen etter den andre fokuseres i svært enfoldige vendinger. Mislykket kjærlighet og falske venner, fiender, mangel på penger og alkoholmisbruk går igjen. Ordvalget er så ensidig tragisk at det blir komisk om man hører ordentlig etter. Men mange rumenere blir oppriktig opprørt om man som utlending påpeker platthetene i manelelyrikken. - Manele beskriver livet slik mange rumenere føler det, sier de jeg kjenner og som liker manele.
Budskapet må være er at det er hardt å være menneske. At det kjennes bedre med manele er vanskelig å forstå for utenforstående, men manele er avgjort en trøst for en del mennesker i Romania. I den grad musikk kan være det.


Manele live framføres stort sett som nevnt i musikkvideoene, helst av korte, halvgamle og lubne menn med bart i hvit skjorte og en halvslitt dressjakke. Gullkjeder ,merkedyre joggesko eller svarte sko som ligner miniski følger gjerne ekvipasjen. De ser ut som de kommer rett fra en eller annen fest, men det gjør ikke noe siden musikken oftest er på boks eller på en laptop koblet til PA. Stemmene ligger i uten unntak tenorleiet og både artist og publikum beveger seg frem og tilbake med små skritt når sangen framføres. Ekkomaskinene gløder. To eller tre babes med stor front vrikker alltid på seg i bakgrunnen. Om dette er kjærester eller groupies vites ikke. Det kan også være vakre slektninger.


Playback er helt akseptert blant maneleartistene. Er man heldig kan de ty til singback på en eller annen "live" opptreden i større format der arrangørene har betalt mer enn ekstra..


En av de mest populære maneleartistene i Romania er Nicolae Guta. Han som noen av de andre manelekongene kan synge, vi skal ikke underslå det. Og han passer stort sett inn i alle klisjeene om manele. Han har sitt eget plateselskap og familie og venner med Guta som etternavn har fått utgi sin egen manelesamling. Alle er linselus på de kanalene som bringer manele til folket. I Romania.


MR T | Romaniareiser.com

Send direktemelding til Romaniareiser.com

PÅ PLAKATEN

This is our main page